Výstava Theodora a Jana Pištěkových bude pro velký zájem prodloužena do 29. ledna
Výstava Pištěk & Pištěk, dva světy v pražské Galerii Villa Pellé, která poprvé společně představuje tvorbu Theodora Pištěka a jeho syna Jana, bude pro velký zájem prodloužena do 29. ledna. Theodor Pištěk v loňském roce oslavil devadesátém narozeniny. Na výtvarnou scénu vstoupil počátkem 60. let minulého století a je klíčovou postavou hyperrealistického malířství, ale také světově uznávaným kostýmním výtvarníkem. Mimo jiné za kostýmy pro film Amadeus byl oceněn Oscarem. Expozice ve Ville Pellé nabízí průřez jeho tvorbou, který zahrnuje i doposud nevystavovaná díla z 50. a 60. let. Jan Pištěk patří ke generaci 80. a 90. let, která spoluurčovala postmoderní směr českého malířství po pádu komunismu. Na výstavě návštěvníci mohou vidět zejména jeho práce z posledních let. Na 17. ledna připravila galerie komentovanou prohlídku vedenou kurátory výstavy Martinem Dostálem a Petrem Volfem společně s malířem Janem Pištěkem.
Výstava spojuje dva malíře, spjaté tou nejužší rodinnou vazbou, kteří však přes nespočet výstav a úspěšných projektů budou vystavovat společně poprvé. Přes různost stylů, kteří si oba samostatně vypracovali, je spojuje důvěra v sílu obrazu i touha po dokonalosti a co největší umělecké přesvědčivosti. Oba tvůrci kladou velký důraz na kvalitu provedení výstavy, která je v jejich pojetí více než jenom expozicí a snaží se připravit divákovi co nejkomplexnější vizuální zážitek.
Zajímavým detailem výstavy je i fakt, že ji spolu s umělci připravili také dva kurátoři. „Jan Pištěk je bytostný malíř, který neustále hledá a experimentuje,“ říká kurátor Petr Volf o autorovi, jemuž se ve Ville Pellé věnuje, a dodává: „Usiluje o podání své verze skutečnosti, snaží se dostat pod povrch věcí a jevů, hluboce se zajímá o krajinu, přírodu, živly, malý i velký svět a jejich průniky, sleduje nejrůznější znamení a sny. Je vášnivým pozorovatelem, uplatňuje zvýšenou citlivost, intuici stejně jako racionální poznání, což je velmi vzácná kombinace.“ Jan Pištěk ve Ville Pellé představí svoji tvorbu pocházející především z období posledních pěti let, jež reflektuje jeho zájem o přírodní a civilizační fenomény. Podle obrazu Dva světy, který autorův přístup zosobňuje, dostala celá výstava název. Nebudou chybět ani ukázky poměrně vzácné figurální malby a exkluzivní premiéru budou mít objekty vycházející z malířského cyklu Znamení, které vznikly v loňském roce a spolu s obrazy tvoří kompaktní výstavní soubor.
Výběr z díla živoucí legendy a loňského jubilanta Theodora Pištěka s autorem připravil kurátor Martin Dostál. Výstava nabízí mimořádný průřez jeho tvorbou. Od dosud nevystavených děl z období přelomu 50. a 60. let, jako je obraz Hudebníci nebo portrét filmového režiséra Františka Vláčila, který Theodoru Pištěkovi otevřel cestu k filmu. “Theodor Pištěk velmi dlouho „nevpouštěl“ tyto práce do souhrnu svého díla – Hudebníci dlouho viseli v kuchyni jeho mukařovského domu, po jejich restaurování pak byly okamžitě zakoupeny do pražské Kunsthalle; Portrét Františka Vláčila zase dlouho ležel na půdě, odkud ho svého času vyzvednul syn Jan a náročně zrestauroval. Vystavení těchto, a několika dalších obrazů, může vzbudit vpravdě malou senzaci,” říká k výstavě další z kurátorů Martin Dostál. K vidění bude také poslední tvorba Theodora Pištěka, která je ve znamení velkoformátových kreseb nazvaných Rozmluva s Hawkingem. Tento velký matematik a teoretik zaujal Theodora Pištěka schopností vidět za hranice naší sluneční soustavy a jeho syntetické chápání naší kosmické existence. Komplexnost pocty Theodoru Pištěkovi završuje i několik klíčových prací z jeho slavného hyperrealistického období i souhrn plastických děl.