Programy pro školy

Kromě nabídky stálých dílen připravujeme ke každé z výstav v naší galerii speciální vzdělávací program související s výstavou. Tento program je určený pro ZŠ, Gymnázia a SŠ a některé SOŠ. Zpravidla se jedná o tematické animace, tvůrčí dílny spojené s úvodem a prohlídkou do výstavy a díla. Jeho součástí jsou ale i klasičtěji pojaté komentované prohlídky výstav. Smyslem je skloubit interpretaci uměleckých děl s vlastní tvořivostí a otevřít galerii jako místo nabízející inspiraci, zážitek a prostor pro experiment.

S ohledem na různorodost výstav se neomezujeme základním výtvarným materiálem. snažíme se tvořit pomocí původních tvůrčích technik, nezvyklých postupů či netradičních pomůcek, se kterými není snadné se v běžné výuce setkat. Prostřednictvím těchto programů naplňujeme cíle stanovené v RVP, podporujeme rozvoj kritického myšlení a hlavně kreativity.

Směřujeme účastníky k pochopení koncepce výstavy, autora i jeho díla v širším kontextu, na rozšíření kulturní rozhledu, multikulturní výchovu a práci s informacemi. Možnost experimentovat, ale hlavně si odnést autentický zážitek z procesu tvorby doprovázený vědomím vlastního rozvoje. Přinášíme tak do výuky empatii, přirozenou dětskou hru a kreativitu, tak aby děti získaly odvahu učit se a zkoušet nové věci. Náš program a jeho dílny jsou interaktivní a dynamické, jsou vedeny zkušenými lektory, kteří dokáží reagovat na potřeby jednotlivých žáků, tříd a kolektivů.

TVŮRČÍ DÍLNY K VÝSTAVĚ TRNKA–PŘÍBĚH LEGENDY

Špalíček pohádek

Dílna je vhodná pro MŠ a první stupeň základní školy, 1.-3. třída.

Děti se ponoří do magického světa pohádek a ilustrativní tvorby Jiřího Trnky!
Během programu si každý vytvoří vlastní papírovou 3D loutku libovolné pohádkové postavy. Pracovat se bude technikou akvarelu, která je pro tvorbu Jiřího trnky neodmyslitelná. Poté se děti rozdělí do menších skupin, ve kterých si připraví krátká představení. 

Jaké bude setkání víly a draka? Nebo co když se potká třikrát princ Bajaja?  

Aby toho nebylo málo, každá skupina si vylosuje ještě rekvizitu a prostředí které do svého divadla zapojí. Kouzlo náhody nám nachystá zbrusu nové pohádky o kterých ještě nikdo neslyšel! Přijďte si užít kreativní dobrodružství plné pohádkových postav!

Vezmi si žlutou tužku 

Dílnu je možné uzpůsobit různému věku dětí.

Dílna propojuje poezii a výtvarné umění inspirované ilustracemi Jiřího Trnky ke knize Říkej si se mnou. Po prohlídce kouzelného světa Jiřího Trnky a seznámením se s knihou Františka Hrubína si děti vylosují jednu z říkanek, vezmou žlutou tužku a pustí se do skicování iniciál, které slouží jako ilustrace k říkance. Tvorba iniciál má v literatuře dlouhou tradici. Iniciály poutají pozornost čtenářů a někdy jim napoví, jakým směrem se příběh bude ubírat. 

Děti si ozkoušejí jaké je to být ilustrátorem nebo ilustrátorkou básniček a vše budou malovat tradiční technikou akvarelu a tušové kresby. Naučí se jak správně napnout papír a jak dosáhnout jemných přechodů barev.

 

Kdo se skrývá za zdí zahrady?

Dílna je pro starší děti, vyžaduje manuální zručnost a samostatnou práci. 

Nakoukněte za vysoký plot skrývající divokou a zarostlou zahradu. Kdo se v ní ukrývá? Hravý slon, drzý kocour nebo snad sečtělá velryba?  V doprovodném programu Kdo se skrývá za zdí zahrady budeme vytvářet papírová skládací diorama na motivy trnkovy zahrady. 

Dílna je určena pro starší děti, které si vyzkouší techniku jednoduchého pop-upu.
Děti se naučí jak pomocí jednotlivých plánů vytvořit prostorovou kresbu, která se ale po složení vejde každému do kapsy.

Délka všech programů: 90 min

 

 

 

 

CELOROČNÍ PROGRAM PRO ŠKOLY

 

Mapa světa – Hravý výtvarný workshop

Program začíná kolektivní tvorbou na velkém formátu papíru, kde děti spontánně pracují s barvami a řízenou náhodou vytvářejí dynamickou kompozici. Seznámí se tak s různými výtvarnými technikami – malbu, kresbu, koláž i experimentování s barvami – čímž vzniká základ pro další část: tvorbu mapy světa.

V této fázi děti navazují na původně abstraktní kresbu a hledají v ní konkrétní tvary a motivy. Tématem je krajina, která je srozumitelná a blízká všem. Na mapě se tak postupně objevují lesy, louky, moře, řeky či města.

V závěrečné části už každý pracuje samostatně. Děti dostanou svůj vlastní kousek mapy, který dotvoří podle vlastní fantazie. Dílna podporuje kreativitu, rozvíjí představivost a hravou formou propojuje abstrakci s konkrétní krajinomalbou.

Program je určený pro mateřské školy a první stupeň ZŠ.

Délka dílny je 90 minut.

 

 

 

 

 

Umění ilustrace

Jak ilustrace ovlivňuje text a jak text může ovlivňovat ilustraci? To je základní otázka, kterou si v rámci programu položíme. Cílem programu je poznat, jaké jsou principy ilustrátorské práce a jakou funkci má ilustrace jakožto doprovodný obraz konkrétního textu. S účastníky budeme analyzovat ikonické příklady ilustrace a společně vytvoříme kolektivní ilustrátorské dílo.

Se zákoutími ilustrace se seznámíme skrze tvorbu českých žijících i nežijících významných ilustrátorů. Seznámíme se s díly Jiřího Šalamouna, Jiřího Trnky, Adolf Borna, Květy Pacovské, Františka Skály, Terezy Říčanové a mnohých dalších.

Program je vhodný pro ZŠ a SŠ.

Délka programu 2 hodiny.

 

 

Objednávky dílen a více informací na e-mailu: dilny@villapelle.cz

Všechny tvůrčí dílny jsou určeny pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ.
Délka trvání: 1,5 hodiny. Škola ilustrace 2 hodiny.
Dílny probíhají od úterý do čtvrtka vždy dopoledne a vedou je lektorky Ateliéru Pellé.

Cena:vstupné 150 Kč / žák (minimální počet žáků – 12, pedagogický doprovod zdarma)

Partnery kreativních programů jsou manželé Václav a Petra Jirků.