LACHLAND – SVĚT POSTAPOKALYPTICKÉHO ROMANTIKA ADOLFA LACHMANA

Hyperrealistický malíř, kreslíř digitálních obrazů a počítačových her, tvůrce objektů a člen české herní vývojářské společnosti Amanita Design Adolf Lachman představuje od 24. ledna v pražské galerii Villa Pellé zemi Lachland: „svět post-apokalyptického romantika obydlený roboty, paroboty, alfadaňky a novými živočišně strojovými druhy“. Výstava potěší nejen znalce proslulých počítačových her Samorost 3 a Machinarium, za jejichž vizuální stránkou stojí tento šestačtyřicetiletý umělec, autor mrazivě detailních, působivě imaginativních kreseb, malíř, sochař a počítačový grafik. Od přízemí až po půdu se galerie promění v krajinu mechu, rzi a motorů, v níž se prolíná biologické s industriálním a kde vládne postapokalyptická příroda. „Lachland je svět, kde nepoznáváme čas, protože v něm ještě nežijeme, ale asi bychom se na něj měli připravit. Země, kde místo pastýřů na loukách parkují paroboti. Navštivte Lachland a upgradujte se na budoucnost!“ usmívá se Martina Vítková, kurátorka výstavy lákavé pro každého gamera od pěti do sta let.

K výstavě je připraven bohatý doprovodný program. Jednou z prvních akcí bude 14. února koncert Floex Ensamble skladatele, elektronického producenta a klarinetisty Tomáše Dvořáka, který je mimo jiné autorem soundtracků ke zmiňovaným hrám Samorost a Machinárium. Za bicí „usedne“ robot Josef, jehož stvořitelem je právě Adolf Lachman a bude mu před koncertem věnovaná samostatná přednáška. Hudba rozezní Villu Pellé i 20. března, kdy se zde uskuteční koncert Lachmanova hudebního projektu Rowná Záda. Výstavu dále doprovodí řada komentovaných prohlídek přímo s autorem, tvůrčí dílny pro děti i přednáška na téma herní grafiky. Vstupenky na doprovodný program je možné zakoupit v síti GoOut.  Výstavu bude možné navštívit v Galerii Villa Pellé až do 24. března 2024.

Fantaskní krajina Adolfa Lachmana je světem velkých i malých mužů, jejichž klukovské duše touží po světě, kde není místo pro fádní realitu všedního dne. To neznamená, že ženám je vstup zakázán. Naopak – je dovoleno do něj vstoupit a obdivovat všechny ty tajuplné přízraky a trochu se krásně bát,“ představuje výstavu ředitelka galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová. Bránu Villy Pellé do tajemného světa Adolfa Lachmana v zahradě střeží Pokleslý Atraktor – pohyblivá socha, v jejímž základu je skutečný automobil. Výstava v pražské novorenesanční Ville Pellé představí průřez Lachmanovou tvorbou. K vidění budou hyperrealistická plátna, precizní kresby tužkou a propiskou, kresby s digitální postprodukcí, digitální malba, ale i trojrozměrné objekty a autorovy vstupy do prostředí umělé inteligence. Podkroví vily se promění v herní zónu, v jejímž přítmí se mohou návštěvníci ponořit do imaginativního světa neobyčejných počítačových her. 

Adolf Lachman se narodil v roce 1977 v Pardubicích. Vystudoval Výtvarnou školu Václava Hollara v Praze a Akademii výtvarných umění v Ateliéru klasických malířských technik profesora Zdeňka Berana. Věnuje se převážně kresbě, digitální kresbě a malbě a postprodukci v počítači. Vytváří trojrozměrné objekty, v nichž kombinuje nalezené přírodní i průmyslové části. Má za sebou rovněž zkušenosti s komiksovou tvorbou – podle scénáře Štěpána Kopřivy nakreslil komiks Čtyřlístek v Saigonu a pracoval i na nedokončeném komiksu Pérák. Ve svém díle vytváří nový dosud neexistující svět, který sám nazval „postapo“ (postapokalyptickým) romantismem. Zobrazuje v něm vize biomechanického světa, kde se prolínají pokročilé technologie s přírodními fragmenty, motivy krajinných zákoutí na skutečných či fiktivních místech a kde čas nespěchá.

Od roku 2008 je Adolf Lachman členem nezávislého herního vývojářského týmu Amanita Design. Podílí se na vývoji počítačových her, z nichž nejznámější jsou Samorost 3 a Machinarium. Největším projektem v historii studia je hra Machinarium, jež se dočkala řady ocenění.